вторник, 5 октомври 2010 г.

"Производителят" на секса съветва...



 Вечно злободневната тема, занимаваща ума на малки и големи, млади и възрастни – сексът – стана натрапчиво – агресивно налагаща се по всички медии. В същото време има църкви, които нямат проблем да я засягат и други, за които тя все още е тема – табу. Това поставя „обикновенните” вярващи и особено по-младите сред тях в много неизгодна ситуация. Моделите, които им се представят явно, не отговарят на Божиите стандарти, но алтернативата е доста мъглява и изглежда необоснована. За да бъдат нещата още по-трудни, вярващите са пряко нападани с подигравки или избягвани от своите връстници заради „отживелите” им разбирания за секса. Като първа стъпка за излизане от информационното затъмнение ще разгледам основни постановки относно библейският възглед за сексуалността и нейната употреба.
Противно на гръцкото мислене, което е влияло на църквата векове наред, човешкото тяло е добро и създадено от Бог. Нещо повече, сексуалността е създадена от Бог...
В Битие 1:27 е записано, че от самото начало Бог е замислил и създал човека в две „разновинности” – мъж и жена. Първата точка в „инструкциите за употреба от производителя” е, че не е добре човек да е сам. Човек функционира най-добре в комбинация с представител от другия пол.
Втората точка от „инструкцията” е, че половото общуване е създадено да се ползва само в моногамен (с един партньор) брак – „затова ще напусне човек баща си и майка си и ще се привърже към жена си, и двамата ще станат една плът” (Битие 2:24). Някои хора намират това за ограничително. Интересно защо никой не мисли забраната да се слагат метални предмети в микровълнова печка за ограничително. Неспазването на тази инструкция би довело до повреда в уреда и евентуален пожар. А става въпрос за сравнително прост и евтин уред. Много хора се отнасят много по-лекомислено с далеч по-сложните си и ценни тела. Моногамният брак осигурява една среда, която не само предпазва партньорите от венерически болести, но създава сигурност, която позволява човек да даде най-доброто от себе си, дори в областта на половото общуване. Много хора, заменяйки моногамния брак с безразборни полови контакти, всъщност не постигат „общуване“, а по-скоро „полово използване на колкото се може повече хора“.  С встъпването си в брак, двойката се посвещава да развива своето взаимоотношение, независимо от трудностите, а не да го прекъсне, когато нещо не върви, както сме го планирали и представяли. Това служи като стимул човек да експериментира и да подхожда творчески, без да се страхува от разпад на връзката.
Половото общуване е важна част от брака. Макар преди години да се ширеше разбирането, че мъжът трябва да спи с жена си само, когато „си поръчва” дете, Библията съвсем не подкрепя подобно мнение.Апостол Павел силно насърчава половото общуване между брачните партньори и предупреждава за опастностите за взаимоотношенията помежду им при продължително сексуално въздържание (1 Коринтяни 7:3,5). Ако има такова, то трябва да е по взаимно съгласие и да има основателна причина. Такава причина според Павел може да бъде отделяне на време за молитва. Ако това време включва и по-продължителен пост (лишаване от храна с духовни цели), за сексуалното въздържание има и чисто физически основания. Не трябва да се остава с впечатление, че половото общуване е нещо лошо, че осквернява човека и пречи на духовната му връзка с Бог. Подобни неща са по-скоро насадени в мисленето ни от движения, които са били реакция на пошлостта на света около тях, като монашеството например. Изключително важно е да запазим библейското разбиране за тази сфера и да не се поддадем на реакционни настроения. Последното би ни маргинализирало още повече, а и няма да преживеем важна част от добрите неща, които Бог е приготвил за нас. Библията не ни дава основание да мислим, че Бог иска да ни лиши от удоволствия. Напротив, Бог „ни дава всичко изобилно да се наслаждаваме” (1 Тимотей 6:17в).
Следващата точка в „инструкцията” е звучала изключително революционно по времето на Павел – и двамата партньори имат власт над тялото на другия, що се отнася до половото общуване в брака (1 Коринтяни 7:4). Мнозина, още в древността, биха се съгласили, че мъжът има власт над тялото на жената. Обратното, обаче, би им звучало като лудост. Казано по-практично, и двамата брачни партньори имат право да инициират полова близост, като е желателно половинката им да откликне, ако няма основателни причини за отказ. Разбира се, всичко трябва да става с диалог и взаимно съгласие. Глаголът „владее” и съществителното „власт” или „право” са били големи думи в Коринт – посочващи - аз и моите права.  Павел разбива представите им като им заявява, че влизайки в брака те доброволно са се отказали от някои свои права и са дали власт на партньора си. Живеем във време на индивидуализъм, където „моите права” и „моето лично пространство” стават пречка за щастливото и дълго съжителстване на двама, някога влюбени, младоженци. Това е ключ към много злополучно завършили християнски бракове.
По мое мнение, библейският възглед за сексуалността, когато се разбере правилно и се приложи на практика, без странични предразсъдъци, довежда до много по-голямо щастие отколкото моделите, които съвременното общество и век предлагат. В края на краищата това е предназначението на „производителя”. За нежелаещите да се възползват от препоръките Му искам да кажа, че небиблейските съвети и мода само обещават неща, които в голямата си част и най-вече в дългосрочен план не могат да изпълнят. За опиталите вече празнотата на такъв вид взаимоотношения остава просто избора да опитат една древна Божия рецепта за пълноцененСЕКСУАЛЕН живот в СЕМЕЙСТВОТО СИ.

Костадин Владев
снимки: www.sxc.hu 

Няма коментари:

Публикуване на коментар